EN | TR

Araştırma

Güncel araştırma konuları:
 


  1. Hibrit elektrikli araçların, bağlantılı bir trafik ortamında 6G-V2X iletişim ağları yardımıyla, öngörülü kontrol ve optimal kontrol metodları kullanarak global enerji yönetimi
     

  2. Monte Carlo algoritmasi tabanlı öngörülü otonom hibrit elektrikli araçlar için eşdeğer tüketim minimizasyon stratejisini kullanarak enerji yönetimi 

  3. Zaman-gecikmeli ve parametre belirsizliği içeren doğrusal olmayan sistemler için bulanık mantık tabanlı kontrolör tasarımı 

  4. Hizmet reddi siber saldırıları altında Hinf kontrolör kullanarak işbirlikçi adaptif hız kontrolü tasarımı

  5. Bozulmuş ölçümlere tâbi doğrusal olmayan sistemler için durum ve hata tahmini: Dinamik olarak tetiklenen durumlar 

  6. Araçtan araca iletişim ağı eksikliğinde geri yayılımlı iyileştirilmiş Bayes yapay sinir ağlarını (Bayesian neutral network with back propagation) kullanarak bağlantılı ve otonom araçlar için stokastik hız tahmini


Geçmişte araştırılan ve halen devam eden konular, aşağıdaki dört ana başlığa odaklanmaktadır.
 

  1. Otonom bir araç sollama yörüngesi oluşturmak için, hem şerit içi hem de karşıdan gelen araçlar dikkate alınıp online çalışan bir optimizasyon algoritması tasarlanmıştır. Sürücülerin en kötü durumdaki (agresif) sürüş tarzlarını hesaba katmak için ulaşılabilir set tabanlı analiz, optimum karar verme sırasında şerit içi ve karşıdan gelen araçların davranışlarını dikkate alarak güvenli ve sürülebilir yörüngeler sağlamak amacıyla kullanılır. Önerilen algoritma simülasyon ortamında bir çok kez test edilmiştir.

  2. Akıllı ulaşım sisteminin hızla gelişmesi, hibrit elektrikli araçlar için enerji yönetimi stratejilerinin genel performansını iyileştirmede önemli rol oynamaktadır. Bu kapsamda hibrit  araçlar için enerji yönetiminde en son teknolojilerin araştırılması, elektrikli araçlar egzoz emisyonlarını önemli ölçüde azaltarak doğa dostu bir çözüm sunar. Hibrit elektrikli araçlarda enerji yönetimi sorunu kontrol çerçevesinde ele alınmaktadır; ve araçtan araca/araçtan altyapıya iletişim sistemlerini kullanarak kontrol algoritmaları tasarlanmıştır.

  3. Doğrusal olmayan sistemlerde parametre belirsizliği altındaki kararlılığını ve kontrolünü gerçekleştirmek için dayanıklı bir Hinf yönteminin teorik bir formülasyonu Takagi-Sugeno bulanık mantık yöntemi ile çalışılmıştır. Doğrusal matris eşitsizliği tabanlı optimizasyon yöntemi, Hinf kontrolör kazançlarını vermektedir ve olumsuz parametre belirsizliği etkilerini azaltmaktadır. 

  4. Markov karar mekanizması tabanlı karar verme ve kontrol tasarımı otonom araçlar için geliştirilmiştir. Otonom araç, çevresindeki hedef araçları dikkate alarak şerit değiştirme eylemini gerçekleştirmek için bir dizi durum geçiş olasılıklarını ve karşılık gelen ödülleri içeren bir trafik ortamı tasarlanmıştır. Oyun teorisi kullanarak, araçların birbirleri ile etkileşimini hesaba katılıp, daha gerçekçi otonom sürüş durumları elde edilmiştir.